top of page
Seppo Turunen

Myynti ja viestintä

Profit-Visio Oy:n menestystarinan lähde on konsultointi lähes kaikkia toimialoja koskevissa liiketoimintaympäristöissä. Tutuksi ovat tulleet metsä- ja teknologiateollisuus palveluineen, rakentaminen ja kiinteistöala, merenkulku ja logistiikka, matkailu, kauppa, luovat alat sekä terveys- ja sosiaalipalvelut. Asiantuntijatehtävät ja yritysvalmennukset lähes 40 vuoden ajalta ovat kohdistuneet liiketoimintojen strategiseen ja operatiiviseen kehittämiseen, markkinointiin, talouden analysointiin, vientiin, hallitus- ja johtoryhmätyöskentelyyn sekä sukupolvenvaihdoksiin.


Otan kantaa kahteen mieliaiheistani. Myyntiin ja viestintään. 50 vuoden kokemuksella. Markkinasta opiskelleena. Onnistumiset kaupanteossa asetan ylimmälle orrelle. Ensinnäkin onnistumisia on mukava analysoida. Samalla pohtia, mitä voisi tehdä vielä paremmin.

Yrityksen liiketoiminnan tärkein kulmakivi on onnistunut myynti. Ilman myyntitapahtumia yrityksellä ei ole edellytyksiä toimia eikä edes olla olemassa. Itse kaupan tekeminen ei yksin riitä. Asiakkaan näkökulmasta kauppa realisoituu vasta kun tuote tai palvelu otetaan käyttöön. Ostettu ja maksettu lasillinen viiniä tai kupillinen erikoiskahvia tulee todeksi vasta nautiskelun aikana jälkimakuineen. Kiinnostaako ”jälkimaku” myyjää? Maksuhan on jo saatu. Tai mietitäänpä vaikka paperitehdasta. Kyllä sieltä koneelta pitää tulla kaikkia ajateltuja laatuja aikamoinen tovi, ennen kuin kone voidaan mieltää myydyksi.


Ajan myötä itselleni on syntynyt runsaasti kokemusta kokonaisvaltaisten projektien, näkyvien teknologiatuotteiden sekä aikaan sidottujen asiantuntijapalveluiden (ajatusten ja ratkaisujen) myynnistä. Mikä on asiakkaan saama lisäarvo ja tuotteen tai palvelun takaisinmaksuaika. Luovalla alalla (teatteri, konsertit, taidenäyttelyt jne.) elämys ehkenpä kuvaa paremmin lisäarvoa.


Onnistuneen myyntitapahtuman edellytys on viestintä (mielestäni viestintä on aina kaksisuuntaista). Suunnitelmallisen viestinnän tuella tunnistetaan potentiaalinen markkina ja profiloidaan asiakkaat. Viestinnän yksi tavoite on saada myyjä ja ostaja kohtaamaan oikeaan aikaan ja tehdä kauppatapahtuma helpoksi. Digitalisaation esiinmarssin myötä olen mieltynyt käsitteeseen hybridiviestintä. Hybridiviestinnässä käytetään useita kanavia asiakkaan vakuuttamiseksi. Uudeksi apulaiseksi olemme saaneet sekä myyjälle että ostajalle tekoälyn.


Tätä kirjoittaessani presidentin vaalitaisto USA:ssa on kiihkeimmillään. Molempien ehdokkaiden vaalitiimit tukeutuvat tekoälyyn terävän viestinnän aikaansaamiseksi ja oikean myyntialueen (esim. kaupungin) valitsemiseksi. Tekoälyn tuella jopa ennustetaan kuulijoiden reaktioita. Kauppatavarana on ”ääniä itselle”. Tyytyväisyydellä olen pannut merkille, että henkilökohtainen kohtaaminen ei ole vuosien saatossa menettänyt merkitystään. Sillä tehdään lopullinen erottautuminen kilpailijoista. Mielestäni tekoäly on hyvä renki, mutta isännäksi sitä ei pidä päästää.

18 katselukertaa0 kommenttia

Comments


bottom of page